‘Op school kun je jezelf zijn en houden van wie je wilt.’ Dat zijn de uitgangspunten van SchoolsOUT. SchoolsOUT biedt scholen in de regio Nijmegen ondersteuning op maat om dit mogelijk te maken. Zo werken we samen aan een veiliger schoolklimaat voor iedereen.
Introductie SchoolsOUT
In de praktijk betekent dit:
- Leerlingen en medewerkers op een school weten dat er naast heteroseksuele vrouwen en mannen ook LHBTIQ+ mensen zijn.
- Ze vinden dit okee.
- Ze zeggen geen negatieve dingen over mensen met een andere seksuele of genderidentiteit dan zijzelf.
- Ze vinden het ook de normaalste zaak van de wereld om gewoon contact met elkaar te hebben.
- En elkaar niet anders dan anderen te behandelen.
SchoolsOUT is het Nijmeegse samenwerkingsverband van alle scholen (PO, VO en MBO), gemeente Nijmegen, GGD Gelderland-Zuid, COC Regio Nijmegen en Dito.
SchoolsOUT bestaat uit 2 elementen die elkaar versterken
- Ondersteuning op maat aan scholen
SchoolsOUT kan scholen adviseren over bijvoorbeeld lespakketten, films, theatervoorstellingen, trainingen, de zorgstructuur en beleid. De insteek is om altijd aan te sluiten bij wat al goed gaat op een school. En in te spelen op de specifieke wensen, vragen en mogelijkheden van de school. Hierbij houden we rekening met de leerlingenpopulatie en met de mogelijkheden van het personeelsteam.
- Gemeentelijke en regionale activiteiten
Scholen merken elke dag de invloed van de wereld om ze heen. Ontwikkelingen in de maatschappij hebben een impact op wat er in de school gebeurt. En andersom. Daarom investeert SchoolsOUT ook in activiteiten buiten scholen. En in samenwerking tussen scholen. Zo staat een school er niet alleen voor om leerlingen te begeleiden in hun meningsvorming en identiteitsontwikkeling.
Erkende interventie
De aanpak van SchoolsOUT voldoet aan landelijke criteria voor succesvol en effectief werken en is officieel erkend als gezonde leefstijlinterventie.
Plan van aanpak
De school bespreekt samen met de adviseur van SchoolsOUT de stand van zaken aan de hand van een checklist. Samen bekijken ze wat goed gaat en wat nog beter kan. In de praktijk blijkt dat één uitgebreid gesprek meestal al voldoende is om te komen tot een concreet plan van aanpak.
Er is aandacht voor 4 PIJLERS
- Educatie: Heeft onze school een doorlopende leerlijn over ‘seksuele en genderdiversiteit’?
- Zichtbaarheid: Draagt onze school uit dat iedereen zichzelf kan zijn en mag houden van wie die wil?
- Zorg, signalering & begeleiding: Is de zorgstructuur op onze school inclusief?
- Beleid & regelgeving: Is aandacht structureel ingebed in ons schoolbeleid?
De school is zelf de belangrijkste uitvoerder en stelt hiervoor een werkgroep samen. Deze werkgroep werkt samen met het team van professionals, met leerlingen en ook met ouders aan een positief schoolklimaat. De adviseur van SchoolsOUT ondersteunt hen hierbij, samen met voorlichters en aanbieders van bijvoorbeeld theatervoorstellingen.
LHBTIQ+
LHBTIQ+ staat voor lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, intersekse en queer personen. Er zijn ook mensen die de ‘hokjes’ van vrouwen en mannen of heteroseksueel en homoseksueel te krap vinden. Zij geloven niet in deze tweedelingen en noemen zich daarom non-binair. Ook zijn er mensen die in principe van iedereen kunnen houden. Zij noemen zich panseksueel. Pan betekent ‘alles’ in het Oudgrieks. En zo zijn er nog allerlei andere opties mogelijk naast vrouw, man, hetero en LHBTIQ. En dat is waar de + voor staat. Want binnen SchoolsOUT kan iedereen zichzelf zijn en telt iedereen mee.
Cijfers
10% van de bevolking noemt zich LHBTIQ+.
20% van de jongeren fantaseert wel eens over seks met iemand van hetzelfde geslacht.
90% van de LHBTIQ+ jongeren heeft wel eens een negatieve ervaring of reactie gehad vanwege hun seksuele voorkeur.
5% krijgt minstens wekelijks met iets negatiefs te maken. Het gaat vooral om pesten, vervelende opmerkingen of belachelijk gemaakt worden. Maar ook om roddelen, negeren of fysiek geweld.
Pijlers SchoolsOUT
SchoolsOUT maakt op schoolniveau gebruik van de werkwijze van de effectieve Gezonde School aanpak. Een school die op een structurele en samenhangende manier aan gezondheid werkt, noemen we een Gezonde School. De aanpak Gezonde School is een praktische werkwijze om scholen daarbij te ondersteunen. Werken met de werkwijze ‘Gezonde School’ betekent dat u op 4 niveaus werkt aan het thema seksuele – en genderdiversiteit. Zo behaalt u maximaal effect. We noemen deze niveaus ook wel de ‘pijlers’: beleid en regelgeving, educatie, zorg, signalering en begeleiding en zichtbaarheid.