• Wat is SchoolsOUT?
  • Voor wie?
  • Aan de slag
  • Inspiratie
    • Activiteitenkalender
    • Foto’s en film
    • Boeken voor PO-leerlingen
    • Nieuwsbrieven
  • Wie zijn we?
  • Contact
SchoolsOUTSchoolsOUT
SchoolsOUTSchoolsOUT
  • Wat is SchoolsOUT?
  • Voor wie?
  • Aan de slag
  • Inspiratie
    • Activiteitenkalender
    • Foto’s en film
    • Boeken voor PO-leerlingen
    • Nieuwsbrieven
  • Wie zijn we?
  • Contact

Jubileumconferentie SchoolsOUT

Home Jubileumconferentie SchoolsOUT

Dit jaar bestaat SchoolsOUT al 20 jaar. Dat vieren we natuurlijk graag samen met alle Nijmeegse scholen, de kinderopvang en samenwerkingspartners. Daarom organiseren we op woensdagmiddag 12 oktober een jubileumconferentie. We willen je graag uitnodigen om met ons allen de ‘verjaardagscadeautjes’ uit te pakken: de belangrijkste landelijke partijen en interessante lokale partners verzorgen onderdelen van het programma. En Theater AanZ sluit af met de prachtige voorstelling DAVID waarin een christelijke jongen merkt dat hij op een jongen valt.

In één middag ben je weer helemaal op de hoogte van de ‘state of the art’ en aantrekkelijk aanbod. En je ontvangt handige tips om gelijk op je eigen school mee aan de slag te kunnen. Meer informatie over het aanmelden, het programma en de workshops lees je hieronder.


Wanneer:                           Woensdagmiddag 12 oktober 2022.
Hoe laat:                            14:00 – 17:00 uur (inloop om 13:30).
Voorstelling DAVID:          17:00 – 18:30 uur.
Waar:                                  ROC Nijmegen, Campusbaan 6, 6512 BT Nijmegen.
Voor wie:                            Professionals in de kinderopvang, op scholen en samenwerkingspartners.

Klik hier om de uitnodiging te bekijken.

Deelname aan de conferentie is gratis. De gemeente Nijmegen financiert het samenwerkingsverband SchoolsOUT. Bij afmeldingen na 4 oktober brengen we echter € 25,- in rekening. Deze opbrengst gaat naar het Nijmeegse Cocktail voor LHBTIQ+ vluchtelingen.

Bij dit evenement worden foto en video opnames gemaakt. Wanneer je aan dit evenement deelneemt, geef je de organisatie toestemming om beelden (foto en video) waar je op staat te gebruiken voor communicatiedoeleinden.

Programma

13:30 uur               Inloop en aanmelding met infomarkt
14:00 uur               Opening & Welkom
14:10 uur               Kinderen en jongeren aan het woord
14:30 uur               Hoe hangt de regenboogvlag erbij?
14:50 uur               Workshopronde 1
16:00 uur               Workshopronde 2
16:50 uur               Plenaire afronding
17:05 uur               Voorstelling DAVID van Theater AanZ
18:30 uur               Afsluitende borrel

Workshopronde 1

Bekijk hieronder een overzicht van de workshopronde 1.

Gendernormen doorbreken in het onderwijs. | Stichting Emancipator | Workshopleider: Joost Mallo | 90 min.

Hoe zorg je voor veilig onderwijs voor een ieder? Hoe doorbreek je heersende gendernormen bij je leerlingen en bij collega’s? En hoe draagt dit bij aan een prettige sfeer in de klas? In deze sneakpeak van de IMAGINE-workshop van Stichting Emancipator ervaar je een aantal van de tools die wij in klassen en bij professionals inzetten om het gesprek aan te gaan rond thema’s als mannelijkheid en vrouwelijkheid. Rond relaties en seksualiteit, grenzen en (seksuele) grensoverschrijding en het accepteren van diversiteit.

Speciaal voor de kinderopvang: Alles is nieuw. Alles is normaal. | GGD Gelderland-Zuid | Workshopleiders: Pushpa Hoppener en Natalie Faddegon | 45 min.

Voor jonge kinderen is alles nieuw. Alles wat ze doen en zien is voor de eerste keer. Daarom vinden ze alles ook nog normaal. En hoe kun je er nu voor zorgen dat kinderen die open blik houden? Dat ze leren dat er verschillen zijn en dat dat helemaal okee is? Dat zij, jij en anderen zichzelf kunnen zijn? Immers jong geleerd, is oud gedaan. Op een interactieve manier gaan we met elkaar in gesprek over wat je kunt doen binnen de kinderopvang.

Speciaal voor VO en MBO: ‘Ik ben..., goed zoals ik ben’– nieuwe film met lesmateriaal. | Vanjelle Producties | Workshopleiders: Jelle Kleinhesselink en Beer Swildens | 45 min.

Jezelf zijn. Dat horen jongeren vaak genoeg. Maar hoe ben je jezelf? De scholencampagne ‘Ik ben…, goed zoals ik ben!’ geeft jongeren de mogelijkheid de puntjes achter ‘Ik ben…’ helemaal zelf in te vullen. Dit kan helpen bij het ontdekken en accepteren van jezelf als persoon.

Tijdens de workshop wordt de spiksplinternieuwe film “Ik ben Levi” getoond over ‘jezelf zijn’ in een gemeenschap met veel sociale controle. Soms lijken reacties van je omgeving negatief, maar is dat wel zo? Is er een mogelijkheid dat het onwetendheid is van mensen in de omgeving? En soms lijken dingen groter in je hoofd dan ze zijn. Relativeer en praat met ons mee over het gevoel van sociale controle bij het ontdekken van jezelf! En hoe je de film, het lesmateriaal en de campagne in de klas kunt gebruiken.

Out of your box! Werken met culturele en religieuze diversiteit. | Rutgers | Workshopleiders: Afiah Vijlbrief en Marianne Cense | 45 min.

Hoe is het om te ontdekken dat je als jongen op jongens valt, als daar thuis nooit over wordt gesproken? Of om trans of genderqueer te zijn, terwijl in de kerk waar je elke zondag komt voortdurend gesproken wordt over mannen en vrouwen? Cultuur en religie hebben invloed op de sociale omgeving waarin jongeren opgroeien. En op de (gender-)normen die daar gelden.

In deze workshop verkennen we hoe je van de school een veilige plek kunt maken voor queer jongeren van alle culturele en religieuze achtergronden. Hoe houd je rekening met loyaliteit? En met taboes? Welke strategieën hebben jongeren zelf om hiermee om te gaan? En wat vraagt dat van jou als professional in het onderwijs? Stap uit je box en onderzoek het in deze workshop.

Hoe voer je het inclusieve gesprek in de klas? | School en Veiligheid | Workshopleiders: o.a. Marinus Schouten | 45 min.

In deze workshop verkennen we met elkaar waar het in de klas en op school de sociale veiligheid van alle leerlingen raakt, wanneer je ruimte wilt geven aan gender- en seksuele diversiteit. We gaan met elkaar in gesprek om naar boven te halen waar het echt knelt. Daarnaast oefenen we met een gesprekstechniek en een model dat je, ongeacht de les die je geeft, kunt toepassen om met je leerlingen op een veilige manier het gesprek te voeren over onderwerpen die kwetsbaar zijn. Dus ook over gender- en seksuele diversiteit.


Workshopronde 2

Bekijk hieronder een overzicht van de workshopronde 2.

Speciaal voor het basisonderwijs: Op reis met Astra – dé toolkit. | COC Nederland | Workshopleiders: Jeroen Horvers en Jasmijn Jager | 45 min. | PO

In deze workshop maak je kennis met de toolkit van COC Nederland over seksuele en genderdiversiteit voor het basisonderwijs. Je krijgt inhoudelijke kennis aangereikt en mag gelijk ook al proeven van de voorbeeldlessen. Het mooie is dat COC Nederland de toolkit ontwikkelt in samenwerking met basisschoolleerkrachten, zodat de toolkit bij de onderwijspraktijk aansluit. De toolkit bestaat uit voorbeeldlessen per leerjaar (tot nu toe is COC Nederland bezig geweest met de groepen 3, 4 en 5). Daarnaast bevat de toolkit kennis, tips en tricks om in de klas aan de slag te gaan met seksuele en genderdiversiteit, ook in de rest van het curriculum. Aan de hand van het figuurtje Astra worden de kinderen en leerkrachten meegenomen in de wereld van seksuele en genderdiversiteit. Check het gratis materiaal op Astra – COC Nederland | Onderwijs als je alvast benieuwd bent.

“Maar ik ga toch geen meervoud gebruiken?!” over inclusief taalgebruik. | Voorlichtingsteam COC regio Nijmegen | Workshopleiders: o.a. Lotte Dirchs | 45 min.

Taal geeft ons de mogelijkheid om onszelf uit te drukken, onze gevoelens en gedachten onder woorden te brengen en ons te verbinden met anderen. Maar onze taal wordt ook sterk beïnvloed door dominante machtsgroepen. En kan leiden tot uitsluiting en kwetsen van personen, onder andere binnen de LHBTIQA+ gemeenschap. Inclusieve en toegankelijke taal is belangrijk voor een mooiere samenleving. En zoals wij constant in ontwikkeling zijn, hoort ons taalgebruik dat ook te zijn. Maar hoe doe je dat dan, inclusievere taal gebruiken? En hoe breek je los uit oude gewoonten? Deze vragen en meer zullen aan bod komen in deze workshop over inclusief taalgebruik en LHBTIQA+.

Out of your box! Werken met culturele en religieuze diversiteit. | Rutgers | Workshopleiders: Afiah Vijlbrief en Marianne Cense | 45 min.

Hoe is het om te ontdekken dat je als jongen op jongens valt, als daar thuis nooit over wordt gesproken? Of om trans of genderqueer te zijn, terwijl in de kerk waar je elke zondag komt voortdurend gesproken wordt over mannen en vrouwen? Cultuur en religie hebben invloed op de sociale omgeving waarin jongeren opgroeien. En op de (gender-)normen die daar gelden.

In deze workshop verkennen we hoe je van de school een veilige plek kunt maken voor queer jongeren van alle culturele en religieuze achtergronden. Hoe houd je rekening met loyaliteit? En met taboes? Welke strategieën hebben jongeren zelf om hiermee om te gaan? En wat vraagt dat van jou als professional in het onderwijs? Stap uit je box en onderzoek het in deze workshop.

Hoe voer je het inclusieve gesprek in de klas? | School en Veiligheid | Workshopleiders: o.a. Marinus Schouten | 45 min.

In deze workshop verkennen we met elkaar waar het in de klas en op school de sociale veiligheid van alle leerlingen raakt, wanneer je ruimte wilt geven aan gender- en seksuele diversiteit. We gaan met elkaar in gesprek om naar boven te halen waar het echt knelt. Daarnaast oefenen we met een gesprekstechniek en een model dat je, ongeacht de les die je geeft, kunt toepassen om met je leerlingen op een veilige manier het gesprek te voeren over onderwerpen die kwetsbaar zijn. Dus ook over gender- en seksuele diversiteit.

Theatervoorstelling DAVID | Theater AanZ

Inhoud voorstelling DAVID

DAVID is een verhaal over een kloppend hart en een vlinderend gevoel. Een verhaal over angst, liefde, dapperheid, schuldgevoel en vrijheid. DAVID gaat over trouw zijn aan jezelf, je geloof, je familie en je vrienden. Wat als je homo én christen bent? Gaat dat samen? Of toch niet? Wordt het stil verdriet of elkaar omarmen?

DAVID vertelt een universeel verhaal over het al dan niet durven uiten van jouw worsteling of geheim. Over het delen van jouw binnenwereld. En over hulp durven vragen. Is dat niet wat we allemaal willen? Durven te praten over een geheim of over hetgeen waar je zelf moeite mee hebt? Om daarna te vragen: ‘Help me’.

Laat je meenemen door DAVID. Ervaar wat het met jou doet, als mens, als professional, mogelijk als ouder/ verzorger, als vriend(in) en als toeschouwer.

Vragen?

Neem contact op met het team SchoolsOUT via schoolsout@ggdgelderlandzuid.nl.


Tip de redactie

Tip de redactie


SchoolsOUT biedt scholen ondersteuning op maat bij aandacht voor seksuele en genderdiversiteit.

OOK INTERESSANT

OVER SCHOOLSOUT

  • Betrouwbare sites
  • Nieuwsbrieven
  • Tips en Klachten (GGD)
  • Privacy (GGD)

Contactinformatie

  • SchoolsOUT
  • Groenewoudseweg 275, 6524 TV, Nijmegen
  • 088 144 7144
  • schoolsout@ggdgelderlandzuid.nl
  • https://schoolsoutweb.nl

© 2023 · SCHOOLSOUTWEB | Website ontwikkeld door GGD Gelderland-Zuid